Fördelar för elev och lärare
När Skelleftetekniken används enligt instruktionerna i en klass
får den fina effekter för både elever och lärare.
Fördelar för eleven
- Eleven hittar och får lyckas på sin hemmaplan
- Materialet engagerar barnen, även de lite ”spretiga” eleverna som här lär på sitt sätt
- Eleven letar inte facit, utan får kännedom om funktionerna i första hand
- Ett spännande och utmanande material som fångar deras intresse och skapar arbetsro
- Experiment med enkla medel så att intresserade kan fortsätta arbeta hemma
- Barnen kan inte jämföra resultat med varandra i och med olika arbetsuppgifter
- Samma kompis varje lektion skapar en djupare relation och trygghet i gruppen
- Eleverna arbetar in värdegrund med empati
- En insikt i vikten av att vara en bra kompis och de tränar på så vis sin sociala kompetens
- Företagsamhet och entreprenöriellt lärande tränas
- Inga alternativ till övningen – arbetsro utan stress
- Stora fördelar kommer av att göra en bra dokumentation
- Nyttiga arbetsrutiner
Fördelar för pedagogen
- Ett tidsbesparande och förberett material som är klart att jobba med
- Eleverna gillar materialet, framförallt lite spretiga barnen med ”kunskap i händerna”
- Skolan äger materialet
- Inga årsavgifter eller andra utgifter tillkommer
- Billigt att använda materialet ännu ett år, komplettera bara med förbrukningsvaror t e x ljus
- Snabb och enkel support med reservdelar
- Mestadels vanliga artiklar i materialet så att eleven kan fortsätta utforska hemma
- Material i linje med Lgr-11
- Arbetsro i klassrummet då elevparen isoleras i och med olika arbetsuppgifter
- Tid att arbeta med det sociala i klassen och stötta de grupper som behöver det
- Utvecklingen över tid hos eleven kan enkelt följas i den NO-bok där dokumentationen sker
- Handledning och underlag att förklara NO på ett enkelt sätt så att barnen förstår funktionerna